Actieve hoop
De mens zit vast in zichzelf en de systemen die ze heeft gemaakt. Als het nou gaat over hoe we omgaan met onze psyche, de planeet, of anderen. In de media zien we de ene overstroming na de andere bosbrand. Oorlogen komen dichterbij. Polarisatie drijft ons uit elkaar. Het lijkt een hopeloze opgave om onze planeet te redden van onszelf en de ander. Tenminste, als we de verhalen geloven die we onszelf daarover vertellen. We liken informatie gebaseerd op een algoritme dat winst wil maken. Wat we online zien is niet meer vrijwillig. Individualisering en kapitalisme hebben geleid tot asociale media platforms. We zijn zoveel tijd kwijt aan scrollen dat we langzaam vergeten hoe het is om lief te hebben en te verbinden. Door het belonen van egoïsme zijn we het belang van omzien naar elkaar kwijtgeraakt. Het gevecht om online gezien te worden dwingt om uiterste kanten te kiezen. Je moet voor of tegen zijn. De online dystopische informatiestroom die dat oplevert, polariseert en maakt onzeker en bang. Die angst verdrijft hoop. Maar er zijn andere verhalen die we ook kunnen vertellen. Hoe we kijken naar onszelf, de aarde en elkaar is iets wat wij samen bepalen, en hoe wij naar morgen kijken bepaalt hoe wij vandaag handelen.
Cinetree Originals
Onze hoopvolle Originals (eigen filmproducties) zijn bedoeld om vertrouwen in onszelf en elkaar te geven. In onze Originals bespreken we de thema’s mentale gezondheid, inclusiviteit, en onze relatie met de aarde. Onze impactvolle activiteiten rondom deze verhalen zorgen voor verbinding, genereren de mogelijkheid om verdiepend te begrijpen en om te leren luisteren naar andere perspectieven. Onze events zijn het begin van verandering, maken nieuwsgierig naar onszelf en de ander. Deze nieuwsgierigheid geeft plezier, vertrouwen en actieve hoop.
De Cinetree Foundation is de plek waar we makers, producenten, goede doelen, journalisten, creatieven, maatschappelijke organisaties, fondsen en bedrijven samenbrengen in een film- en impact community. Waar we kunst als wapen inzetten voor verandering.
1,3 miljoen mensen hebben burn-out klachten.
48% van de Nederlanders krijgt te maken met psychische kwetsbaarheden. Bijna de helft van alle verzuimkosten zijn gerelateerd aan werkstress. Zoveel Nederlanders worstelen met hun mentale gezondheid, maar we praten er bijna niet over met elkaar. Het stigma houdt dit tegen. Acceptatie en samen werken aan onszelf is een sleutel tot heling. Met hoopvolle documentaires, screenings, festivals en workshops laten wij zien dat er andere manieren zijn om naar mentale gezondheid te kijken.
De wereld ligt niet op koers om in 2030 gendergelijkheid te bereiken. Wij streven naar een inclusieve maatschappij waar genderdiversiteit, leeftijdsdiversiteit, etnische diversiteit en neurodiversiteit aandacht krijgen. Het is nodig ondervertegenwoordigde groepen te representeren en met films impact te maken. We produceren films, organiseren festivals en netwerkbijeenkomsten die deze groepen versterken en verder in hun kracht zetten.
Klimaatverandering is de grootste uitdaging waar we als mens voor staan. De impact op mensenlevens en biodiversiteit is enorm. Het raakt direct aan andere uitdagingen van deze tijd zoals gelijkheid, migratie en waterschaarste. Cinetree ziet het gebrek aan effectieve storytelling rondom klimaat om mensen bewust te maken en tot actie aan te zetten. De rol van hoop, creativiteit en verhalen is onderbelicht en hard nodig. We maken films, organiseren festivals, en brengen werelden samen voor dialoog en verbinding.
Willemijn Verloop
Willemijn Verloop is sociaal onderneemster, impact investeerder en (vredes)activiste. Oprichter van War Child, landelijk netwerk Social Enterprise NL & impact investeringsfonds Rubio Impact Ventures. Daarnaast actief als bestuurder & adviseur in organisaties die zich inzetten voor behoud van cultuur, klimaat, democratie, kansen gelijkheid & sociale cohesie.
Ikenna Azuike
Ikenna werd geboren in Nigeria en groeide op in Engeland, waar hij zijn carrière als advocaat begon. Al snel gooide hij het roer om en ging hij verder als journalist, presentator, spreker en filmmaker. Zijn satirische Youtube-kanaal ‘What’s Up Africa’ (voor de BBC) had een half miljoen volgers. In de afgelopen jaren maakte hij onder meer documentaires voor BNNVARA en de VPRO (Planeet Nigeria, De Post-Racistische Planeet en De Afro-Europeaan) en werkte hij met zijn vrouw Mette te Velde aan Strawberry Earth, een stichting die gericht op duurzaamheid in de creatieve industrieen.
Arno Otto
Arno Otto is medeoprichter van Stichting Nederlandse Datakluis en heeft belangrijke innovaties geleid op het gebied van persoonlijke datainfrastructuur en publiek-private vertrouwensallianties. Hij heeft een carrière die zich uitstrekt over digitale reclame, online video- en mediatransformatie, waarbij hij een sleutelrol speelde bij bedrijven zoals RTL, ProSiebenSat.1 en Talpa Network. Arno is ook een creatieve strateeg en medeoprichter van verschillende initiatieven, waaronder Moon.Ventures en Humathon.org, met een passie voor maatschappelijke transformatie en mensgerichte bedrijfsvoering.
Team: Hanna Verboom, Ralf Roex, Wim Amels, Sarah Bronkhorst